Για πολλά παιδιά , τα χρόνια της εφηβείας είναι μια κρίσιμη διαδικασία. Ο θυμός τους είναι εκτός ελέγχου, και για μερικά παιδιά, τα δευτερεύοντα αυτά φαινόμενα ,καθυστέρησης της παιδικής ηλικίας μπορούν να κλιμακωθούν σε παραβατική συμπεριφορά, να οδηγήσουν σε κατάχρηση ουσιών, σε ακατάλληλη σεξουαλική δραστηριότητα, σε αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές και σε απόπειρες αυτοκτονίας. Αυτές οι επικίνδυνες συμπεριφορές μπορούν να είναι συμπτώματα αποδιοργανωτικών διαταραχών, που είναι μια μεγάλη ενιαία ομάδα ψυχιατρικών ασθενειών στους εφήβους.

Ο θυμός, η ενοχή, και η άρνηση μπορούν να παρεμποδίσουν τη δυνατότητα των γονέων να αναγνωρίσουν μια αποδιοργανωτική διαταραχή στο παιδί τους. Πάντως εάν ένας έφηβοςέχει παρουσιάσει τις πιο κάτω συμπεριφορές, ειδικά εκείνες που έχουν να κάνουν με παραβατική συμπεριφορά, τότε χρειάζεταιβοήθεια από κάποιον ειδικό. 

- Χάνει τον έλεγχο συχνά,σπάζει ήρίχνειπράγματα όταν θυμώνει
- Δημιουργεί στο πρόβλημα στο σχολείο,έχει αποβληθεί, ή συχνά έχει αδικαιολόγητες απουσίες
- Κλέβει, λέει ψέματα
- Έχει σπάσειένα σπίτι και έχει κλέψει ή έχει βλάψει ξένη ιδιοκτησία
- Μπλέκεταισε καβγάδες ή έχει απειλήσει ένα άλλο πρόσωπο με ένα όπλο
- Έχει τραυματίσει ή έχει σκοτώσει ένα ζώο΄
- Έχει προβλήματα με το νόμο
- Βάζει φωτιές
- Εμφανίζεται να μην έχει συνείδηση ή να μην αισθάνεταιενοχές
- Έχει αναγκάσει κάποιο σε σεξουαλική δραστηριότητα, συμμετέχει στην αυτοκαταστροφική ή άνευ διακρίσεως σεξουαλική συμπεριφορά
- Κάνει χρήση ναρκωτικών ή κατάχρηση οινοπνευματωδών
- Παραβαίνει τους κανόνες, μένει έξω αργά, ή έχει την τάση να φεύγει μακρυά από το σπίτι
- Έχει αναφέρει ή έχει κάνει απόπειρα αυτοκτονίας

Ο θυμός και οι επιθετικές συμπεριφορές είναι συχνά το αποτέλεσμα των καλυμμένων καταστάσεων, που δεν έχουνανιχνευθεί και δεν έχουν αντιμετωπιστεί σε προηγούμενα χρόνια, και παρεμποδίζουν όλο και περισσότερο τη δυνατότητα του εφήβου να λειτουργήσει και να δημιουργεί φυσιολογικές σχέσεις. Οιπιο συνηθισμένες αιτίες είναι : έχουν προσδιορίσει τα εξής ως συμβολή δυνατότητας ή τους αιτιώδεις παράγοντες στις αποδιοργανωτικές αναταραχές:

Περιβάλλον. Ένα τραυματικό γεγονός, όπως η ασθένεια ή ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου, ένα διαζύγιο των γονέων, κακοποίηση, ή μιας ιδιαίτερα αγχωτική κατάσταση , μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη μιας τέτοιας συμπεριφοράς

Ψυχιατρικές διαταραχές. Μερικές ψυχιατρικές διαταραχές μπορούν να διαδραματίσουν έναν ρόλο στην επιθετική συμπεριφορά. Οι ασθένειες όπως η κατάθλιψη, η διπολική αναταραχή, η μετατραυματική διαταραχή , η διαταραχή πανικού, οι φοβίες και η σχιζοφρένεια, όλες έχουν συνδεθεί μεεπιθετικές συμπεριφορές.

Ιατρικοί ή βιολογικοί παράγοντες. Η επιληψία, το σύνδρομο Tourette, η διανοητική καθυστέρηση, και η κάκωση εγκεφάλου μπορούν επίσης να προκαλέσουν ή να συμβάλουν στην εμφάνισηεπιθετικών συμπεριφορών. Μια πλήρης ιατρική εξέταση είναι χρήσιμη στην αξιολόγηση των βιολογικών παραγόντων.
Μαθησιακές δυσκολίες και ADHD..Πολλά παιδιά με τις μαθησιακές δυσκολίες ή ADHD αντιμετωπίζουν ποικίλες συναισθηματικές,και κοινωνικές δυσκολίες που μπορούν να φανερωθούν με επιθετική συμπεριφορά.

Κατάχρηση ναρκωτικών ή οινοπνεύματος. Σε πολλούς εφήβους, η κατάχρηση ουσιών είναι ένα αποτέλεσμα ή ένα σύμπτωμα μιας ψυχικής διαταραχής, που λειτουργεί ως έκφραση της εξέγερσης του εφήβου ή μιας προσπάθειας να αντιμετωπιστούν επώδυνα συναισθήματα ,συναισθηματικός πόνος. Σε άλλους εφήβους, η κατάχρηση ουσιών μπορεί πραγματικά να συμβάλει στην έναρξη μιαςδιαταραχής με τη δημιουργίασυναισθηματικών καταστάσεων που δημιουργούνεπιθετική συμπεριφορά.